Kerkdienst Uitgeest

datum en tijdstip 05-05-2024 om 10.00 uur

Castricummerweg 2

meer details

Gesprekskring 'Geloof en leven'

datum en tijdstip 06-05-2024 om 10.00 uur
meer details

Koffie uurtje

datum en tijdstip 07-05-2024 om 10.00 uur
meer details

 
Collecte mei 2024

Oekraïne meer

 
Kerkdienst beluisteren

 
 

zondag 19 juni 2022 om 10.00 uur

Kerkdienst Uitgeest
Voorganger(s): Ds. Th. Hop
Organist: Dhr. D. van Egmond


Voor de collecte zie de linkerkolom op uw beeldscherm.

De dienst is hier te beluisteren.
Enige tijd na de dienst kunt u hier terugluisteren.

Kijk voor de geldende Coronaregels op de homepagina van deze website


Muziek uit de hemel / Oekraïne
Kiev wordt gezien als de moeder van de Russische ste-den. Sint Petersburg is in 1703 gesticht, door Peter de Grote. Moskou was tot dan de hoofdstad van het Tsaren-rijk. Het is zeker niet de oudste stad in Rusland. Andere steden als Pvkov, Novgorod, Smolensk, Tver, Vladimir, Suzdal, en andere waren zeker zo belangrijk. Moskou stak ze allemaal naar de kroon, en werd de belangrijkste.
Vanuit Kiev kwam het Christendom in 988 naar de Oost-Europese wereld. De vorst Vladimir liet het volk weten dat ze zich maar beter konden laten dopen. In 1240 werd de stad door de Tartaren verwoest. Daarna weer opge-bouwd.
Kiev heette de stad met de gouden koepels. Want de kerken werden met goud bekroond. Je beeldt het heilige niet op een goedkope manier uit. De afgebeelde kerk, de Sint Michaelkerk, werd in de communistische tijd ver-woest. Na 1991, toen de kerken weer werden toege-staan, werd ze naar oude tekeningen weer opgebouwd. Bij de kerk is een prachtige klokkentoren.
Deze kerk behoort aan de Oekraïens Orthodoxe Kerk. Dat is niet hetzelfde als de Russisch Orthodoxe Kerk. Het hoofd van de eerstgenoemde zetelt in Kiev; van de tweede is Kyrill, de patriarch in Moskou. Een deel van de Orthodoxe kerken valt onder de patriarch van Moskou. De kerkelijke situatie in Oekraïne is heel ingewikkeld. In het westen, met Lviv als centrum, zijn kerken die wel de Orthodoxe ritus gebruiken, maar de Paus van Rome als hun hoofd erkennen: de Oekraïens Grieks Katholieke Kerk. Dat Oekraïne toen onder Pools bestuur viel, zal hier zeker aan bijgedragen hebben

01 Lysenko gebed voor Oekraïne 291-22 2.32
Mykola Lysenko (1842-1912) was een gezien Oekraïens componist, die veel voor de muziek heeft betekend. Zijn naam wordt veelal gebruikt om conservatoria en koren een naam te geven. Hij schreef een gebed voor Oekraïne. In deze tijd, waarin het voor dit land zo moeilijk is, wordt het vaak gezongen.
Heer, grote en almachtige, bescherm ons geliefde Oekra-ïne. Zegen haar met vrijheid en licht van uw heilige stralen. Verlicht ons, uw kinderen, met leren en kennis. Laat ons, o Heer, groeien in pure en eeuwige liefde. We bidden, o Heer, Almachtige, bescherm ons geliefde Oekraïne. Schenk ons volk en land al uw vriendelijkheid en genade. Zegen ons met vrijheid; Zegen ons met wijsheid. Gids in vriendelijke wereld. Zegen ons, o Heer, Met geluk, voor altijd en altijd.
02 klokken 289-1 1.42
Klokken zijn in de Orthodoxe Kerk heel belangrijk. De klok-kenluiders zijn beroemd. Hier klinken de klokken van de St. Volodymyr Kathedraal in Kiev.
03 Wie ben ik; een zondaar 625-1 3.19
Met weinig woorden en eenvoudige muziek wilde men in de kerk de parochianen aanspreken. Ook hier legde men na-druk op de nietigheid van de mens.
04 Grote vredesgebed A. Hnatychyn 293-1 3.39
Alexander Hnatychyn (1909-1990) kwam uit Oekraïne. Hij werkte jarenlang als dirigent van het Weens Filharmonisch orkest. Hij schreef veel muziekstukken voor de Liturgie-viering. Gebeden wordt voor kerk en volk. In dit gebed wordt de naam van de patriarch genoemd. De patriarch van Mos-kou steunt de politiek van de president. Vandaar de proble-men. De priester beëindigt het gebed met een zegen.
05 Kleine ektenie K. Stetsenko 293-3 1.36
Kyrylo Stetsenko (1882-1922), wordt in Oekraine gezien als een van de belangrijkste componisten. Was ook priester. Hij was korte tijd minister van onderwijs in de Oekraïense repu-bliek. Hij wordt algemeen heel hoog geacht. De cd met zijn Liturgie was mijn eerste cd uit de Orthodoxe wereld.
06 2e Antifoon, Psalm 146, Nikanor, 293-4 2.49
Van de componist heb ik niets kunnen vinden. De zangers is het Vydubychi Koor. Toen ik de eerste keer in Kiev was ben ik om hen naar het klooster gegaan, waar ze hun cd's hebben opgenomen
07 3e Antifoon, M. Leontovych 183-4 3.11
De Zaligsprekingen klinken in alle vieringen. Leontovych (1877-1921) was priester en musicus. Werd in 1921 door communisten vermoord. Het Kiev Kamer Koor heeft veel kerkmuziek gezongen.
08 Trisagion, H. Davydovsky 292-6 2.24
De componist is niet bekend; het koor is weer het Vydu-bychi koor uit Kiev. Het trisagion, driemaal heilig klinkt. Hei-lige God, heilige Sterke, heilige Onsterfelijkheid, ontferm U over ons!
09 Kleine intocht, traditionele melodie 183-5 0.34
Bij de Kleine intocht wordt het Evangelie binnengebracht. De diaken zingt: 'Wijsheid, sta op!'. Het koor antwoordt Komt laat ons Christus aanbidden en buigen voor de Zoon van God. Gij die verrezen zijt uit de doden red ons die U toezingen alleluia.
10 Prokimen, traditionele melodie 183-8 1.15
In de Liturgie worden veel korte teksten gezongen op vaak oude melodieën van onbekende herkomst. Het Kiev Kamer-koor zingt het.
11 'Ik wil mijn gebed uitspreken', 291-12 2.57
Weer een oude melodie van het Vydubychi Koor. Ze wor-den vaak gekenmerkt door hun eenvoud.
12 Litanie, Verbytsky 614-5 3.11
Mykailo Verbytsky, 1815-1870, was een belangrijk Oekra-ïens componist. Hij kwam uit een priesterfamilie, en koos zelf ook, na een muzikale opleiding, voor dit werk. Hij schreef veel kerkelijke werken, waaronder een Liturgie.
13 Bortniansky, Cherubijnenzang nr 6, 899-3 4.50
Bortniansky (1751-1825) wordt gezien als een van de groot-ste Oekraïense componisten. Zijn werken waren zeer ge-liefd en melodieus. Hij schreef 7 Cherubijnenhymnen; nr 7 is het bekendst. Ze klinkt als de gaven naar het altaar wor-den gebracht.
K Laat ons, die op geheimnisvolle wijze de Cherubijnen voorstellen en de levendmakende Drievuldigheid het drie-werf heilig toezingen, alle bezorgdheid voor het aardse le-ven terzijde stellen.
P… K Amen. Om de Koning van het heelal te mogen ont-vangen, onzichtbaar begeleid door Zijn lijfwacht van enge-lenkoren, Alleluja, alleluja, alleluja.
14 Onze Vader, Dubensky 292-1 2’08
Een bekend Otsje Nasj. Maar wie is Dubensky? Hierover be-staat veel onzekerheid.
15 Kyrie eleison, 12e eeuw 739-1 2'38
De wortels van de kerk uit Con-stantinopel liggen in de Griekse Kerk.
16 Komt, laten wij aanbidden, Vedel 2.07 764-1
De levensloop van Artemy Vedel (1767-1808) is bijzonder triest geweest. Hij was een briljant componist, zanger, violist. Maar op 32 jarige leeftijd kwam hij in een inrichting. Pas eeuwen later ontdekte men zijn kerkelijke mu-ziek. Maar in de communistische tijd mocht het niet worden uitge-voerd. Met deze woorden begint de Vesper: Komt laten wij aan-bidden de Koning, onze God en voor Christus neerknielen.
17 Bortniansky canon st An-drew 289-6 4.39
Drie stukken uit de Canon van St Andrew van Kreta.
18 Lofzang van Maria 264-13 3.37
Dit wordt gezongen door het Boyan mannenkoor uit Kiev.
19 Mariahymne 588-33 6.20
Uit de Vesper. Lofzang van Ma-ria met refrein. Stritennia koor uit Lviv.
Mijn ziel verheerlijkt de Heer, en mijn geest verheugt zich over God, mijn verlosser.
Refrein: U bent eerbiedwaardi-ger dan een Cherubim en onver-gelijkelijk roemrijker dan een Se-rafim. Zonder smet hebt gij het woord gebaard; Gij zijt waarachtig de Moeder van God. Wij vereren u!
Want Hij heeft omgezien naar de lage staat van zijn dienstmaagd. Want van nu aan zullen mij zalig prijzen alle geslachten. Refrein.
Want uw grote macht maakt mij sterk en heilig is uw naam. Re-frein.
20 Monodie uit de 16e eeuw 183-20 3.21
Oude solozang. Deze woorden worden gezongen als brood en wijn worden uitgedeeld.
'Neemt het lichaam van Christus; proeft van de onsterfelijke bron. Alleluia'.
21 Psalm 140 619-6 3'59
M.M. Fedoriv (1907-1996)componeerde muziek voor de Vesper. Hij is vrij onbekend ge-bleven. Het Bortniansky koor zingt het.
Heer, ik roep tot U, verhoor mij. Laat mijn gebed mogen stijgen als wierook omhoog tot uw aan-schijn. Moge het, als ik mijn han-den ophef, U tot een avondoffer zijn.
22 Marialied 619-21 2'26
Van dezelfde Fedoriv.
Moeder Gods, onze uitverkozen leidster van de legers, die ons van de boze bevrijd hebt, u bren-gen wij, uw knechten, overwin-nings- en dankliederen. En omdat u de onoverwinnelijke macht bezit ons uit de nood te bevrijden roe-pen wij tot U: Verheug U, maag-delijke bruid!
23 Uit het St Jonahklooster in Kiev (565-13) 4.20
Monniken uit een vrij onbekend klooster in Kiev. Het werd ge-sticht in 1866. Bijna volledig vernield in de communistische tijd. Na 1991 weer opgebouwd. Dezelfde tekst als nr 19.
24 Het is passend, M. Leontovych, (98-15), 2.22
Track 7 geeft info over hem. Uit zijn Liturgie. Let op de uit-beelding van klokken. De oude kerkvaders hebben bepaald dat er geen muziekinstrumenten in de Liturgie-viering mogen worden gebruikt. Verschillende componisten beelden met de stemmen klokken uit.
25 Afsluiting, amen. 619-25 2'55
Duidelijk te horen dat voor het land Oekraïne gebeden wordt.
Let op het amen. Zo een viering afsluiten. 3 maal + 1 amen. Bijna alle noten worden gebruikt om de dienst af te sluiten.
26 Verbytsky volkslied 614-21 2.41

Toen Oekraïne in 1917 onafhankelijk werd, koos men een compositie van Verbytsky voor het volkslied, Shche ne vmerla Ukrayiny (‘Nog is Oekraïne niet verloren’ ). De tekst is van dichter/wetenschapper P. Chubynsky (1839-1884).
Graag houd ik soortgelijke muziekbijeenkomsten ook op andere plaatsen. Info en contact via thbhop@gmail.com Banknr NL79RABO0132 5644 59 tnv Schipper/Hop. Theo Hop, Stationsweg 148, 2182 BE Hillegom, tel 0252518222. De nummers waar de muziek van is afgehaald kunt u vinden op mijn website, www.theohop.nl.


 

terug